Italský Sauris

cca 253 Km

- Zajímavosti na cestě:

Garnitzenklamm, Sauris, Frontmuseum Kötschach Mauten, Naturpark Weissensee

Jedná se o přírodní krásy, které potkáte po cestě.

- Stravování:

Alla Pace - Sauris di Sotto 38, Tel: 0039(0)43386010

Restaurant Landhaus Kellerwand, 9640 Kötschach - Mauten, Tel: 0043(0)4715/269

- Dílna - servis

Geri´s Motoshop, 9900 Lienz, Vinzenz-Goller-Str. 5

Špageti zatáčky pro pokročilé

Cesta začíná ve městě Hermagor a pokračuje po silnici č. B111 směr na Tröpolach, ze kterého již vede cesta plná zatáček průsmykem Nassfeld (Passo Pramollo, 1 552 m. n m.) Při průjezdu průsmykem si můžete vydechnout na samém jeho vrcholu, který je v zimě největším lyžařským střediskem Korutan. Můžete se projít kolem jezírek, kdy v letních měsících je toto místo skoro liduprázdné. Po přejezdu na Italskou stranu poznáte celkem s přehledem, že jste v jiné zemi. Silnici má o poznání horší povrch a je i užší, takže se trochu změní i styl jízdy. Za to jak pomalu klesáte k moři, tak jsou hory pozvolnější a někdy je zde i lepší počasí. Směrem na Pontebba projedete několika tunely, které jsou vysekané ve skále. Pro motorkáře pozor na mokrou vozovku v tunelu a přejezd ze světla do tmy!! Dále budete projíždět oblastí  Val d´Aupa po silnici SP112 směrem na Moggio a Tolmezzo. V Tolmezzu se můžete zastavit na oběd, ale je zde omezené parkování v centru a to i pro motorky, takže své stroje budete muset nechat bez dozoru. V autech jsme to úplně neřešili, ale motorky bych tam asi jen tak nenechal.  Proto raději doporučuji zvolit menší městečko Ampezzo po silnici SS52 (zde nemám osobní zkušenost) a nebo dle průvodce doporučení na restaurace v městečku Sauris!. V Ampezzu se odbočuje doprava na Sauris silnice č.SP73. A zde začne ta pravá zábava na úzkých a na zatáčky bohaté cestě. Pozor opět na neosvětlené tunely!!! Cesta vede údolím Lumischlucht kolem jezera Sauris až do výšky 1 400 m do městečka Sauris. Zajímavostí je, že ve městě se mluví nářečím „Zahrisch“. První osadníci zde byli již kolem roku 1 200 a pocházeli z hranic Tirolska a Korutan. Nářečí se tak vyvinulo z spojením dalších dvou nářečí a místní ho používají dodnes v běžném denním životě. Z městečka pochází místní delikatesa a to je šunka ze Sauris. Jde o sušenou šunku okořeněnou o místní koření a je lehce zauzená. Dále se cesta vine k průsmyku Sella di Razzo (Razzosattel) a na konci se odbočuje doprava směrem Prato a Comeglians až do Palluzza. Silnice v pořadí průjezdu: SP33,  SP619, SR465, SR355 a opět nájezd na RS465 a SP24 až do Palluzza. Zajímavost cesty nepolevuje díky neustálým zatáčkám ani dále směrem na Timau přes průsmyk Plöckenpass ve výšce 1 360 m. n m. až do Kötschach - Mauthen. (Rakouská strana silnice č. B110). Zde si můžete vybrat dle vaší únavy nebo času buď cestu zpět na Hermagor a nebo si jí můžete prodloužit ještě přejezdem přes Weissensee. Pak se jede směrem na Oberdrauburg a po silnici č. B100 do Greifenburgu, kde odbočíte na Weissensee. Přejezd na Hermagor je opravdu opět výživný a cesta je velmi dobrá. Po cestě doporučuji zajet k jezeru Weissensee a posedět u jeho břehu. Pozor na omezené parkování kolem jezera. Motorky zaparkují, auta s problémy.

Přehled měst na cestě:

Hermagor - Nassfeld - Pontebba - Val d´Aupa - Moggio Udinese - Tolmezzo - Ampezzo - Sauris - Comeglians - Paluzza - Plöckenpass - Kötschach Mauthen - Gailberg - Oberdrauburg - Greifenburg - Weissensee - Hermagor